GT-R: خودرویی که فرسوده‌اش هم می‌ارزد

GT-R: خودرویی که فرسوده‌اش هم می‌ارزد

نیسان GT-R لقب خودروی اسپرت برتر سال ۲۰۱۷ را از نظر ارزش فرسوده از موسسه ALG دریافت کرد

نیسان GT-R مدل ۲۰۱۷ با موتور حجیم ۳٫۸ لیتر ۶­ سیلندر وی­ شکل مجهز به توربوشارژر و قدرت ۶۰۰ اسب بخار، به سرعت و شتاب مشهور است. امروز این سوپر­اسپرت نمادین نیسان به خاطر افت ارزش بسیار کمی که در مدت زمان استفاده دارد، خودروی اسپرت لوکس برتر در جوایز سالیانه ارزش فرسوده موسسهALG  (راهنمای کرایه خودرو) لقب گرفت. این جایزه در نمایشگاه خودروی لوس­ آنجلس به نیسان اهدا شد.

برای اهدای جایزه ارزش فرسوده، موسسه ALG خودروهای مختلف در کلاس­ های مختلف را که پیش‌بینی می­‌شود بعد از دوره مالکیت ۳ ساله بالاترین درصد از قیمت اولیه خود را حفظ کنند، شناسایی می­ کند. از نظر موسسه ALG بزرگ‌ترین هزینه مالکیت یک خودرو، افت ارزش خودرو در گذر زمان است. در سال ۲۰۱۷ نیسان GT-R در دو مدل عرضه می­‌شود که عبارت‌اند از GT-R Premium با قیمت ۱۰۹٫۹۹۰ دلار و مدل تولید محدود GT-R Nismo با قیمت ۱۷۴٫۹۹۰ دلار.

آقای میشل بونس، معاون برنامه­ ریزی محصول در شرکت نیسان در آمریکای شمالی گفت: «همیشه این موضوع مایه افتخار ما بوده است که نیسان GT-R ارزش بالایی در برابر مبلغ پرداختی دارد و به ازای هر یک دلاری که برای آن پرداخت می­‌شود، عملکردی خالص و منحصربه‌فرد ارائه می­‌دهد. انتخاب GT-R از طرف موسسه ALG یک شاهد دیگر است که نشان می‌دهد این خودرو یکی از بهترین‌هاست؛ بااین‌حال از نظر ما تنها چیزی که واقعاً اهمیت دارد، این است که پشت فرمان GT-R بنشینید و موتور قدرتمند آن را روشن کنید.»

از زمان معرفی GT-R در سال ۲۰۰۹ در ایالات‌متحده، نیسان در سال ۲۰۱۷ بیشترین تغییرات ظاهری را در این سوپر­اسپرت تاریخ‌ساز ایجاد کرده است. داخل و خارج GT-R ظاهر تازه­ ای به خود گرفته و عملکرد آن بهبود قابل­ توجهی یافته است و ویژگی­‌های مهم جدیدی به آن افزوده شده است.

استایل پویای جدید شامل جلوپنجره جدید به شکل حرف V است. این طرح جلوپنجره، یکی از آخرین نمادهای طراحی نیسان است، که اندازه آن برای عبور بهتر جریان هوا و خنک شدن بهتر موتور بزرگ‌تر شده و اکنون از جلای کرومی مات و طرح شبکه­ ای جدید بهره می‌برد. کاپوت جدید این خودرو که خطوط برجسته روی آن کاملاً ماهرانه از جلو­پنجره شروع شده و به سمت عقب امتداد می­‌یابند، به‌منظور افزایش تعادل هنگام رانندگی با سرعت بالا از نظر استحکام تقویت شده است. یک رنگ جدید ۴ لایه­ ای متالیک روشن نیز به ترکیبات رنگ بدنه اضافه شده است.

ویژگی­های منحصربه­ فرد در بدنه GT-R مدل نیسمو شامل سپرهای جلو و عقب از جنس فیبرکربن، آینه­‌های جانبی به رنگ سیاه با نوار قرمز رنگ، رکاب­‌های جانبی از جنس فیبرکربن و استفاده از فیبرکربن در آرم GT-R است. باله عقب دست­ ساز GT-R نیسمو که از جنس فیبرکربن خشک است، به نحوی پوشش یافته که هنگام لمس کردن، بافت فیبرکربن را در آن احساس می­‌کنید.

Nissan-GT-R-Nismo-2017-1-960x539

طراحی داخل کابین GT-R جدید نیز دستخوش تغییرات زیادی شده است. صفحه پشت آمپر توسط پوشش چرمی خاص که به‌دقت برای همین منظور انتخاب شده، احاطه شده است و طراحی اصلاح­ شده صندلی جلو برای راحتی بیشتر و حمایت جانبی بهتر نیز از نکات مهم در نسخه جدید است. چیدمان دکمه­ ها ساده­ تر شده و تعداد دکمه­ ها از ۲۷ عدد در طرح قبلی به تنها ۱۱ عدد در طرح جدید کاهش یافته است و یک صفحه­ نمایش لمسی خازنی ۸ اینچی جایگزین صفحه­ نمایش ۷ اینچی قبلی شده است. علاوه بر این، پدل شیفترها (دکمه­ های مخصوص تعویض دنده در حالت دستی)، اکنون روی غربیلک فرمان نصب شده­ اند که به راننده این امکان را می­‌دهد که بتواند در حین عبور از پیچ بدون اینکه دست خود را از روی فرمان بردارد، دنده عوض کند.

نیسان GT-R پریمیوم مدل ۲۰۱۷ اکنون ۵۶۵ اسب قدرت دارد که نسبت به مدل ۲۰۱۶، ۲۰ اسب بیشتر شده است و منحنی گشتاور آن صاف­تر و یکنواخت­ تر شده است تا هنگام شتاب­گیری لحظه­ ای عملکرد بهتری داشته باشد. در میان تغییراتی که در موتور رخ داده است می­‌توان به سیستم اگزوز جدید تیتانیومی اشاره کرد که در مدل‌های پرمیوم GT-R به‌صورت استاندارد نصب می­‌شود.

موتور GT-R Nismo مدل ۲۰۱۷ که با کد VR38DETT شناخته می­‌شود ۳٫۸ لیتر حجم دارد و از نوع ۶ سیلندر خورجینی مجهز به دو عدد توربوشارژر است که توانی معادل ۶۰۰ اسب و گشتاوری معادل ۶۵۲ نیوتن­متر تولید می­‌کند که نسبت به نسخه پرمیوم ۲۰۱۷ به ترتیب ۳۵ اسب و ۱۹ نیوتن‌متر بیشتر است. تمام موتورهای GT-R از ابتدا تا انتها در یک اتاق تمیز مخصوص توسط استادکارهای خبره با دست مونتاژ می­‌شوند؛ فرآیندی که مشابه ساختن یک موتور مسابقه­ ای است. یک پلاک آلومینیومی در قسمت جلوی هر موتور نشان می‌دهد که کدام استاد‌کار، موتور این خودرو را مونتاژ کرده است.

این موتورهای دقیق و قدرتمند، به گیربکس پیشرفته دابل کلاچ ۶ دنده با قابلیت تعویض دنده دستی توسط شیفترهای روی فرمان متصل می­شوند. راننده از طریق این شیفترها می­تواند با سرعتی مشابه خودروهای مسابقه­ ای دنده عوض کند. تمام مدل­های ۲۰۱۷ GT-R بر اساس پلتفرم انحصاری Midship پرمیوم ساخته می­شوند که امکان استفاده از سیستم منحصر­به­ فرد انتقال قدرت چهار چرخ محرک دائمی مستقل ATTESA E-TS را در اکسل عقب میسر می­سازد.

 

درباره موسسه ALG:

این موسسه در سال ۱۹۶۴ تأسیس شد و دفتر مرکزی آن در کالیفرنیا واقع شده است و یک دفتر در تورنتو نیز دارد. این موسسه در زمینه پیش­بینی ارزش فرسوده خودرو در آمریکای شمالی صاحب­ نظر است. این موسسه هر سال با تحلیل و بررسی حدود ۲۵۰۰ آیتم خودرویی برای سنجش ارزش فرسوده، در زمینه راهنمایی برای فروش خودرو و پیش­‌بینی و مشاوره درباره آینده بازار خودرو به مشتریان صنعت خودرو و مشتریان خدمات مالی خدمت می­ کند. تحلیل‌های این شرکت عمدتاً بر اساس فهرست خودروهای کارکرده، میزان شهرت و اعتبار برند، شرایط اقتصاد کلان، و ارزش خودرو انجام می­‌شود. موسسه ALG که متعلق به شرکت TrueCar است (یک شرکت فعال در زمینه تجارت خودرو)، به مدت بیش از ۵۰ سال در آمریکا و از سال ۱۹۸۱ در کانادا، برای تمام خودروها، وانت­ها و SUV­ها ارزش فرسوده منتشر کرده است.