۸ کلان‌روند که آینده صنعت خودروهای سبک در جهان را شکل می‌دهند

۸ کلان‌روند که آینده صنعت خودروهای سبک در جهان را شکل می‌دهند

ذی‌نفعان صنعت خودرو پیوسته تحت تأثیر موج رویدادها و روندهای جدید قرار می‌گیرند؛ چه در حوزه مدیریت تولید و عملیات، چه در سلیقه مشتریان، چه در رقابت و چه در زنجیره تأمین. خودروسازها در راستای آماده شدن برای یک دهه آینده، باید ۵ سوال اساسی را از خود بپرسند و پاسخ خود به این سوالات را شفاف سازند. شرکت‌ها باید خود را ارزیابی کنند و دریابند که چگونه در مقابل فرصت‌ها و چالش‌های آینده صنعت، عمل خواهند کرد.

Eight_mega_trends_shaping_the_light_vehicle_industry-2

در پاسخ به این سوالات، موسسه ارنست اند یانگ ۸ کلان‌روند را شناسایی کرده که به طور عمده می‌توانند درآمدها، هزینه‌ها، و سود صنعت خودروهای سبک را در طول یک دهه آینده تحت تاثیر قرار دهند؛ روند‌هایی از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا تصمیمات دولت‌ها. این روندها می‌توانند تولیدکنندگان، تأمین‌کنندگان و خرده‌فروشان صنعت خودرو را در جبهه‌های مختلفی تحت تأثیر قرار دهند. برای ربودن فرصت‌هایی که این روند‌ها پیش روی صنعت قرار می‌دهند، بازیگران صنعت، چه بازیگران قدیمی و چه تازه‌واردان، باید توانمندی خود در نوآوری و انعطاف‌پذیری را تقویت کنند. شکی نیست که عصری جدید برای صنعت خودرو در راه است

فشار دولت‌ها برای سیستم حمل و نقل پاک‌تر و امن‌تر

دولت‌ها برای تضمین آینده حمل و نقل شخصی، بر سه حوزه تمرکز کرده‌اند: حفاظت از منابع، سازگاری با محیط زیست و ایمنی. در پاسخ، خودروسازها نیز کوشیده‌اند تا خودروهایی پاک‌تر، امن‌تر و متنو‌ع‌تر بسازند و در این میان، تعدادی خودرو با آلایندگی صفر به بازار ارائه کرده‌اند. از دید مشتریان، جریمه‌ها و انگیزه‌هایی که از جانب دولت اعمال می‌شوند، می‌تواند تأثیر آن‌ها را در انتخاب وسیله نقلیه تحت تأثیر قرار دهد.

جریمه‌ها می‌تواند شامل عوارض و مالیات بیشتر بر خودروهای آلاینده باشد، و انگیزه‌ها، می‌تواند شامل پاداش‌ها و سوبسید‌هایی روی خودروهای بدون آلایندگی شود.

خودروسازها برای پاسخگویی به نیازهای جدید حمل و نقل، باید ارزش‌های متفاوتی خلق کنند

مشتریان در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، نیازهای متفاوتی در صنعت حمل و نقل دارند. افزایش شهرنشینی، شهروندان کشورهای توسعه‌یافته را به سوی یافتن راهکارهایی به جز تملک خودروی شخصی سوق داده است. یکی از این راهکارها حتی می‌تواند خرید تعداد بیشتری خودرو باشد. سرویس‌های حمل و نقل اشتراکی و امثالهم نیز روز به روز در جوامع توسعه‌یافته محبوب‌تر می‌شوند.

در بازارهای نوظهور، افراد بیشتری به سمت خرید خودرو حرکت می‌کنند، اما زیرساخت‌های این کشورها با افزایش تقاضای خودرو همراهی نمی‌کند. در نتیجه فعالان صنعت حمل و نقل باید سبد محصول خود را گسترش داده و حتی خدماتی همچون حمل و نقل اشتراکی را ارایه کنند و همچنین، طیف گسترده‌تری از خودروها را در سبد خود داشته باشند.

بازیگران جدید در صنعت حمل و نقل پرچمداری می‌کنند

با پیشرفت فناوری و پاسخگویی به نیازهای مشتریان که قبلا راهکاری برای آن به بازار عرضه نشده، شرکت‌های جدیدی پا به عرصه بازار می‌گذارند. شرکت‌های غیرخودروساز وارد این عرصه شده‌اند و خدماتی همچون حمل و نقل اشتراکی، یکپارچه‌سازی حمل و نقل، بیمه مبتنی بر کارکرد خودرو (با پایش عملکرد راننده)، و سیستم‌های سرگرمی پیشرفته در خودرو را ارائه می‌دهند. تحول و رشد این مدل‌های جدید کسب‌وکار در صنعت حمل و نقل، بازیگران جدیدی را به زنجیره ارزش سنتی خودرو وارد می‌کند. در نتیجه حوزه‌های جدیدی از چالش و فرصت برای شرکت‌های فعال گشوده می‌شود و این شرکت‌ها باید حوزه‌های تمرکز خود را بازنگری کنند.

شبکه اجتماعی، بازاریابی صنعت خودرو را بازتعریف می‌کند

دیگر خبری از بازاریابی سنتی صنعت خودرو نیست. دوران تبلیغات ۳۰ ثانیه‌ای تلویزیونی که یک خودروی درخشان را در جاده‌های کوهستانی نشان می‌دهد، به سر رسیده است. در سال‌های اخیر، مشتریان در هنگام خرید خودرو، به انبوهی از اطلاعات دسترسی دارند. شبکه اجتماعی به مشتریان اجازه می‌دهد بدون سانسور بازخوردهای خود از خودروها را به گوش یکدیگر برسانند و درک و نظر خود را از محصولات بیان کنند. در نتیجه، تصمیم هر خریدار، تحت تأثیر نظر سایر خریداران، وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های پربیننده، مقالات موجود و به طور کلی، تحت تأثیر منابعی است که خودروسازها هیچ کنترلی روی آن‌ها ندارند.

اما شبکه اجتماعی، روی دیگری نیز برای شرکت‌های فعال در صنعت خودرو دارد. شبکه اجتماعی به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا پیوند بسیار قویتر و نزدیکتری با مشتریان خود برقرار کنند. صنایع خودرویی، به‌ویژه خودروسازها در حال درک این تغییر گفتمان هستند و در تلاشند تا از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی در راستای بازاریابی خود استفاده کنند.

همکاری میان ذی‌نفعان صنعت خودرو گسترش می‌یابد

نوآوری‌های فناورانه، جرقه تغییرات را در کسب‌وکار ایجاد می‌کنند. خودروسازها و تأمین‌کنندگان مستقیم (رده اول) آن‌ها به دنبال راه‌هایی برای افزایش همکاری هستند؛ نه تنها همکاری درون صنعت، بلکه همکاری با شرکت‌های فناور در صنایع دیگر، به ویژه در صنایع ارتباطی.

به طور خاص، این همکاری در راستای تدوین پیش‌نویس‌هایی برای استانداردهای حاکم بر فناوری‌های نوظهور، مثل پروتکل‌های مشترک برای اتصالات درون خودرو، یا ساخت یک زیرساخت مشترک برای شارژ خودروهای الکتریکی است.

به علاوه، خودروسازها در تلاشند تا پلتفرم‌های خود را با رقبا به اشتراک گذاشته و تمرکز خود را بر «انعطاف‌پذیری در تولید» قرار دهند. بدین ترتیب، این شرکت‌ها می‌توانند هزینه‌های تحقیق و توسعه خود را کاهش داده، و همچنین با ریسک کمتر و سرعت بیشتر، به بازار ورود کنند.

تغییر منطق سبد محصول خودروسازها

پس از بحران اقتصادی، بسیاری از خودروسازها در کشورهای توسعه‌یافته، به دنبال حوزه‌هایی سودده و با رشد پایدار هستند و رقابت آنها دیگر تنها بر سر افزایش تعداد خودروهای تولیدی نیست. در مقابل، خودروسازهای بازارهای نوظهور، می‌کوشند تا با بیشترین سرعت ممکن، حجم تولید و فروش خود را افزایش دهند تا بتوانند «صرفه مقیاس» داشته باشند. این شرکت‌ها راهکارهایی همچون خرید شرکت‌هایی در بازار بومی خود یا در بازارهای توسعه یافته را در دستور کار خود قرار می‌دهند تا بتوانند برندهای جهانی بسازند و حضور خود را در بازار جهانی تثبیت کنند.

با جهانی‌شدن صنعت، ریسک‌های جدیدی شکل می‌گیرند

خودروسازها برای غلبه بر ریسک‌های برآمده از جهانی‌شدن صنعت، باید استراتژی‌های عملیات خود را عمیقا دگرگون کنند. از ناهم‌خوانی عرضه و تقاضا گرفته تا نوسانات شدید قیمت مواد اولیه، از تغییر قوانین و مقررات ناظر بر صنعت گرفته تا کمبود نیروی کار متخصص در کشورهای توسعه‌یافته، خودروسازها اکنون در مقابل یک چالش بسیار بزرگ قرار گرفته‌اند. در رویارویی با این ریسک‌ها، صنعت خودرو باید استراتژی‌هایی را در پیش گیرد که بتواند انعطاف‌پذیری لازم برای تحمل چنین شرایطی را تضمین کند.

 

بحران اقتصادی و خودروسازها، دو نیروی اصلی برای تغییر استراتژی تأمین‌کنندگان رده ۲ و ۳

با وقوع بحران اقتصادی و تنگ‌شدن فضا برای خودروسازها و تأمین‌کنندگان رده اول آن‌ها، این فشار به تأمین‌کنندگان رده ۲ و ۳ نیز وارد می‌شود. این شرکت‌ها خصوصا به این دلیل که بنیه مالی قوی‌ ندارند و طیف بسیار محدودی از محصولات را برای یک یا چند مشتری تولید می‌کنند، در مقابل ضربات بازار، آسیب‌پذیرتر هستند.

اما این شرکت‌ها، به جای آنکه بکوشند با درآمد کمتر، کالای بیشتر تولید کنند، باید موقعیت استراتژیک خود در زنجیره تأمین را بهبود بخشند. در این میان، برندگان شرکت‌هایی هستند که کسب‌وکارهای حاشیه‌ای خود را متوقف کنند تا بتوانند بر یک کسب و کار متمرکز شده و حاشیه سود آن را افزایش دهند. در کنار این، تأمین‌کنندگان رده ۲ و ۳ باید بکوشند تا با گسترش روابطشان با خودروسازهای مختلف، ریسک خود را کاهش دهند و همچنین محصولاتی را توسعه دهند که بتوانند به طیف گسترده‌ای از مشتریان بفروشند، حتی مشتریانی خارج از صنعت خودرو.

بحران اقتصاد جهانی، چشم‌انداز صنعت خودرو را بازتعریف کرده است. با جان گرفتن دوباره صنعت، شرکت‌های خودرویی، هرکجای زنجیره ارزش که هستند، باید تمرکز خود را بر حوزه‌های سودده، دارای رشد پایدار و انعطاف‌پذیر از مالی و عملیاتی قرار دهند. توسعه تکنولوژی‌های جدید و همچنین ربودن فرصت‌ها در بازارهای رو به رشد از دیگر نقاط تمرکز شرکت‌های فعال در صنعت خودرو خواهد بود.