یورو ۶ و آلایندگی خودروها

یورو ۶ و آلایندگی خودروها

فرشید کریمی مهر – مدیر خدمات پس از فروش شرکت جهان نوین آریا

مطابق آنچه منابع رسمی اعلام کرده‌اند، سهم آلایندگی خودروها در آلودگی هوای تهران ۸۵ درصد، و سهم گرمایش خانه‌ها کمتر از ۴ درصد است. در این میان، ۸۲ درصد از آلودگی تنها توسط ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده و غیراستاندارد تولید می‌شود. اینجاست که نقش استانداردها در آلایندگی به چشم می‌آید.

درباره این استانداردها زیاد شنیده‌ایم. می‌دانیم که خودروهای ساخت داخل باید استاندارد یورو ۴ داشته باشند و خودروهای وارداتی، باید استانداردهای یورو ۵ و ۶ را از سر بگذرانند. اما درباره معنای این استانداردها کمتر صحبت می‌شود.

استانداردهای آلایندگی اروپا از دهه ۹۰ میلادی شکل گرفتند و استاندارد یورو ۱ از سال ۱۹۹۲ اجرایی شد. این استانداردها بر آلاینده‌های منوکسید کربن، اکسیدهای نیتروژن، ذرات معلق و هیدروکربن‌های خارج شده از اگزوز خودرو اعمال می‌شوند. یورو ۴ استاندارد سال ۲۰۰۵ اروپا، و یورو ۶ استاندارد سال ۲۰۱۴ اروپا است و هم‌اکنون نیز در اروپا از همین استاندارد استفاده می‌شود.

استانداردهای اولیه بسیار سهل‌گیرانه طراحی شده بودند. چرا که در آن زمان هنوز بسیاری از خودروها کاربراتوری بودند و موج خودروهای انژکتوری به تازگی شکل گرفته بود. در این سال‌ها بود که خودروسازهایی که نمی‌توانستند خودروهای خود را با استانداردهای محیطی زیستی کشورهای پیشرفته هماهنگ کنند، برای اولین بار از ورود به این بازارها باز ماندند.

استانداردهای جدید، یعنی استانداردهای یورو ۵ و ۶ بسیار سختگیرانه هستند. شاید شنیده باشید که در روزهای اخیر، مهمترین آلاینده «ناسالم» در هوای تهران، ذرات معلق بوده است و همین ذرات هستند که باعث می‌شوند میدان دید در فضای باز محدود شود.

از استاندارد یورو ۱ تا یورو ۴، سواری‌های بنزینی از نظر ذرات معلق مورد سخت‌گیری قرار نمی‌گرفتند و در استانداردهای ۵ و ۶، برای اولین بار خودروهای بنزینی ملزم به رعایت استانداردهای ذرات معلق شدند. در واقع، اگر تمام خودروهای موجود در تهران، استاندارد یورو ۵ و ۶ را رعایت می‌کردند، امروز شاهد این هوای ناسالم نمی‌بودیم.

استاندارد یورو ۴، از نظر آلاینده‌های منوکسید کربن و هیدروکربن‌ها تفاوت خاصی با یورو ۵ و۶  ندارد و تنها در اکسید‌های نیتروژن، کاهشی ۲۵ درصدی داشته است. وجه تمایز اصلی یورو ۴ با یورو ۵ و ۶، دقیقا همین ذرات معلق است. تفاوت یورو ۵ و یورو ۶ نیز عمدتا در سختگیری بیشتر درمورد همین آلاینده است.

یکی از دغدغه‌های اصلی امروز، این است که خودروهای وارداتی که توسط واردکنندگان غیر رسمی وارد کشور می‌شوند، از نظر استاندارد لزوما نمی‌توانند از یورو ۵ و ۶ عبور کنند. این خودروها عموما به سفارش کشورهای حوزه خلیج فارس تولید شده‌اند و این کشورها نسبت به ایران سخت‌گیری کمتری در زمینه آلاینده‌ها اعمال می‌کنند. در این میان، واردکنندگان رسمی با ورود خود به بازار، این دغدغه را کمرنگ‌تر کرده‌اند. یکی از تجربیات خوب صنعت خودروی ایران، ورود شرکت نیسان به ایران با نمایندگی رسمی جهان نوین آریاست که خودروهایی با استاندارد یورو ۶ به بازار ایران عرضه کرده است. سفارش این خودروها از مبدأ با استاندارد یورو ۶ ثبت شده و شرکت مادر، رعایت این استاندارد را تضمین کرده است.

امید است با سخت‌گیری هرچه بیشتر نهادهای نظارتی، در سال‌های آینده دیگر شاهد روزهای «ناسالم» نباشیم و روزهای زمستانی تهران را در هوایی پاک و سالم سپری کنیم.

منبع: روزنامه دنیای خودرو، شماره ۳۴۸

  برچسب ها: