گودزیلای دوست‌داشتنی: بررسی نیسان GT-R نیسمو ۲۰۱۷

گودزیلای دوست‌داشتنی: بررسی نیسان GT-R نیسمو ۲۰۱۷

نیسان GT-R نیسمو، گران‌ترین مدل خیابانی GT-R و از نظر فنی پیشرفته‌ترین مدل GT-R است. اینکه GT-R نیسمو را فقط گل سرسبد جدید محصولات برند نیسان لقب دهیم، کافی نیست؛ زیرا به‌راستی و بدون شک اسپورت‌ترین خودروی تولید انبوه است که این خودروساز ژاپنی تا‌به‌حال تولید کرده است.

کسانی که تجربه لذت شگفت‌انگیز رانندگی در نهایت سرعت را با نیسان GT-R معمولی در پیست داشته‌اند ممکن است حتی در مورد سلامت روانی افرادی که در شرکت نیسان تصمیم گرفتند تا عملکرد شگفت‌انگیز GT-R معمولی را یک پله ارتقا دهند، شک و تردید داشته باشند!

2017-nissan-nismo-gt-r-review-46

این ارتقای عملکرد فقط به معنای افزایش قدرت موتور دست‌ساز شش‌سیلندر وی‌شکل ۳٫۸ لیتری این خودرو با دو عدد توبورشارژر نیست. قدرت و گشتاور مدل نیسمو نسبت به مدل استاندارد فقط ۳۰ اسب‌بخار و ۲۰ نیوتن‌متر افزایش یافته و به ۶۰۰ اسب و ۶۵۲ نیوتن‌متر رسیده است که هنوز هم با هر معیاری که سنجیده شوند، ارقام بالایی محسوب می‌شوند.

نیسان GT-R نیسمو با این میزان قدرت به همراه سیستم چهارچرخ‌محرک، خودروی به‌شدت سریعی است. طبق ادعای نیسان، شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو ۲٫۷ ثانیه است و حداکثر سرعت آن همچنان حدود ۳۱۵ کیلومتردرساعت باقی مانده که با مدل قبلی برابری می‌کند.

پیشرانه نیسان جی‌تی‌آر نیسمو2017

اما طبق گفته‌ی آقای هیروشی تامورا – متخصص ارشد خودروهای GT-R – برند نیسمو در شتاب و سرعت مطلق خلاصه نمی‌شود.

آقای هیروشی تامورا می‌گوید:

«تیونرهایی در ژاپن هستند که قدرت موتور GT-R نیسمو را به ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ اسب‌بخار رسانده‌اند، ما نیز می‌توانستیم این کار را انجام دهیم اما برند نیسمو یعنی هماهنگی کامل میان سرعت و تجربه کلی رانندگی با خودرو.»

با توجه به عملکرد شگفت‌انگیز GT-R در پیست مشهور نوربرگ‌رینگ که در آن به نتایج فوق‌العاده‌ای دست یافته‌ است، به‌سختی می‌توان با نظریه آقای تامورا مخالفت کرد.

در سال ۲۰۱۵ یک نیسان GT-R نیسمو در یک آزمایش رسمی، طول یک دور پیست نوربرگ‌رینگ که ۲۱٫۸ کیلومتر است را در عرض ۷ دقیقه و ۸٫۶۸ ثانیه طی کرد و جایگاه ششم در بین سریع‌ترین زمان‌های ثبت‌شده در این پیست، به آن تعلق گرفت. حتی
GT-R استاندارد در سال ۲۰۱۳ زمان ۷ دقیقه و ۱۹٫۱۰ ثانیه را در این پیست ثبت کرد که حدود ۰٫۵ ثانیه سریع‌تر از زمان ثبت‌شده توسط شورولت کوروت ZR1 است. کوروت ZR1 یک خودروی اسپرت آمریکایی است که با بیشترین تمرکز برای رانندگی در پیست ساخته شده است.

بنابراین با اینکه GT-R استاندارد مدل ۲۰۱۷ حداقل از نظر شتاب‌گیری در خط مستقیم، بیشتر رقیب خودروهایی مانند پورشه ۹۱۱ توربو یا مک‌لارن ۶۵۰S است، آخرین نسخه GT-R نیسمو با مدل‌های اسپرت‌تر این خودروها یعنی پورشه ۹۱۱-GT3 RS و مک‌لارن ۶۷۵-LT رقابت می‌کند.

اما مزیت بزرگ GT-R نسبت به رقبای سرسختش، قیمت آن است که هم از پورشه و هم از مک‌لارن ارزان‌تر است. با این ‌وجود GT-R نیسمو هنوز هم گران‌ترین مدل خیابانی
GT-R محسوب می‌شود که هم از مد  Track Edition و هم از مدل معمولی، گران‌تر است.

ممکن است اصلاحات ظاهری که در GT-R نیسمو نسبت به نسخه استاندارد صورت گرفته است از دید یک فرد عادی، اندک جلوه کند اما از نمای جلو بیشتر شبیه یک خودروی مسابقه‌ای GT3 به نظر می‌رسد.

لایه‌های فیبرکربن در سپر جلوی GT-R نیسمو که با نهایت ظرافت ساخته شده است، با دست روی هم چیده شده‌اند و هر دو طرف اسپلیتر جلو شکلی شبیه باله‌های هواپیما دارد که باعث افزایش نیروی عمودی روبه‌پایین و بهبود جریان هوا برای پایداری بیشتر در سرعت‌های بالا می‌شود.

باله بزرگ عقب و رکاب‌های جانبی که براساس خودروهای مسابقه‌ای GT3 نیسمو ساخته شده‌اند، تماما بخشی از مجموعه فیبرکربن سفارشی مخصوص هوانوردی هستند. در تمام این قطعات مثل همیشه کارایی به زیبایی ارجحیت دارد و نیسان ادعا می‌کند که GT-R نیسموی جدید از تمام خودروهای دیگری که قبل از آن ساخته شده‌اند، نیروی عمودی بیشتری تولید می‌کند.از فیبرکربن بیشتری برای کاهش وزن سپر عقب، درب صندوق عقب و رینگ‌های فورج سفارشی ۲۰ اینچی Rays با برند نیسمو، استفاده شده است. این رینگ‌ها الهام‌گرفته از خودروی مسابقه‌ای افسانه‌ای نیسان GT500 از مجموعه مسابقات Super GT ژاپن هستند.طراحی رینگ‌ها به نحوی است که بخشی از آنها ساختاری مشابه فرورفتگی شبیه حرف I در شاتون موتور را دارند و درنتیجه وزن کلی خودرو را حدود ۳ کیلوگرم کاهش داده‌اند

NIssan-GT-R-Nismo-14

اشتباه نکنید! این افراط‌گرایی به موتور و مخصوصا توربوشارژرها نیز سرایت کرده است که همان توربوهای جریان بالا با قطر زیاد مانند توربوهای به‌کاررفته در خودروی مسابقه‌ای نیسمو GT3 هستند.

بااینکه این موتور تا حد زیادی مشابه موتور GT-R استاندارد است ولی از ویژگی‌های برجسته‌ای مانند دیواره سیلندر با پوشش پلاسما برای کاهش اصطکاک در مقایسه با بوش پیستون‌های چدنی در مدل استاندارد، وزن کمتر موتور، خنک‌کنندگی بهتر، قدرت خروجی بیشتر و راندمان مصرف سوخت بهتر برخوردار است.

سیستم منیفولد ورودی و خروجی مستقل و نامتقارن، سیستم کاهش دمای روغن با کنترل حرارتی، استفاده از یک پمپ روغن برای حفظ جریان روغن به توربوشارژرها که روغن را از کارتر به مخزن روغن بر می‌گرداند و سیستم روغن‌کاری از نوع کارتر تَر و کارتر خشک، ویژگی‌های دیگر این موتور شش‌سیلندر شگفت‌انگیز هستند.

سیستم اگزوز تیتانیومی انواع مدل‌های GT-R در سال ۲۰۱۷، تقویت شده توسط شرکت سازنده، از تیتانیوم با درجه کیفیت مخصوص خودروهای مسابقه‌ای فرمول یک با نام اختصاری Ti-1Cu ساخته شده است تا نسبت استحکام به وزن بالایی در مقایسه با سیستم اگزوز استاندارد داشته باشد و صدای منحصربه‌فردی تولید کند که فقط مخصوص سیستم‌های اگزوز تیتانیوم است. با فشردن کامل پدال گاز صدای لذت‌بخشی به گوشتان می‌رسد.

داخل کابین به سبک خودروهای مسابقه‌ای شکل گرفته است و چند ویژگی منحصربه‌فرد نیسمو در آن به کار رفته است. پوشش الکانترا در داشبورد و غربیلک فرمان و استفاده از فیبرکربن در قسمت پشت صندلی‌های تک‌نفره مسابقه‌ای، کابین نیسمو را لوکس‌تر و با کیفیت‌تر جلوه می‌دهند. در این خودرو نیز مانند تمام GT-Rهای مدل ۲۰۱۷، چیدمان کنسول وسط منظم‌تر شده است و تعداد دکمه‌ها بسیار کمتر و صفحه نمایش آن بزرگتر شده است که می‌تواند تا ۱۱ صفحه از اطلاعات را به راننده نشان دهد؛این اطلاعات عبارتند از:

اطلاعات فنی و مربوط به رانندگی، شتاب‌گیری، مقدار فشار روی پدال ترمز، زاویه غربیلک فرمان و قابلیت ضبط اطلاعات و پخش دوباره آن.

کابین نیسان جی‌تی‌آر

البته تردید زیادی وجود دارد که اولویت اول خریداران GT-R نیسمو، تجملات کابین آن باشد. چیزی که برای این گروه از افراد مشتاق و علاقه‌مند اهمیت بسیار بیشتری دارد نوع رانندگی و نحوه‌ی عملکرد این خودرو در مرز توانایی‌های دینامیکی آن است و برای بروز توانایی‌هایی این خودرو هیچ مکانی بهتر از  پیست Mount Panorama در باتورست استرالیا نیست.

خودروهای GT-R پیوند ویژه‌ای با این پیست دارند زیرا یک خودروی GT-R R32 در سال‌های ۱۹۹۱ و ۱۹۹۲ در این پیست مقا‌م‌های قهرمانی متوالی کسب کرد و خودروهای مسابقه‌ای که بر اساس نسل R35 GT-R ساخته شده بودند در رقابت‌های ۱۲‌ساعته باتورست در سال ۲۰۱۵ مقام اول و در سال ۲۰۱۶ مقام دوم را کسب کردند.

هنگام نشستن در GT-R با توجه به باله بزرگ عقب و ارتفاع بسیار کمی که از سطح زمین دارد، به‌راحتی فراموش می‌کنید که GT-R نیسمو بیش از هر چیز یک خودروی خیابانی است. تعجبی ندارد که نفوذ صدای تایرها به داخل کابین در مدل نیسمو بیشتر از مدل‌های معمولی GT-R است.

لاستیک‌های GT-R نیسمو، محصول شرکت دانلوپ با پهنای ۲۵۵ میلی‌متر در جلو و ۲۸۵ میلی‌متر در عقب هستند که از ترکیبات مختص نیسمو ساخته شده‌اند و بدون داشتن مقدار زیادی آج، چسبندگی لازم را دارند و حتی در مسیر خیس نیز چسبندگی آنها تحسین‌برانگیز است.

عملکرد گیربکس این خودرو حتی در حالت اتوماتیک نیز به قدری هوشمند است که به نظر می‌رسد با مغز شما پیوند عصبی دارد. سرعت تعویض دنده‌ها تغییری نکرده است و هنوز مانند شلیک گلوله سریع است اما نسبت به قبل حتی در حالت R اندکی ملایم‌تر دنده‌ها را عوض می‌کند.

سیستم فرمان هیدرولیک فوق‌العاده‌ این خودرو دقت و حساسیت بالایی دارد، درنتیجه GT-R نیسمو بدون نیاز به صرف نیروی زیاد برای چرخاندن فرمان، به اندازه یک خودروی هاچبک فرز و چابک احساس می‌شود.

با اینکه GT-R نیسمو یک خودروی خیابانی است ولی بیشتر به پیست مسابقه تعلق دارد و همانطور که آقای تامورا گفته است از همان ابتدا شباهت بیشتری به یک خودروی مسابقه‌ای دارد تا یک خودروی اسپرت لوکس مسافرتی. نیسان GT-R نیسمو به حدی سریع احساس می‌شود که نیازمند سازگاری لحظه‌ای حواس پنج‌گانه شما با این خودرو است.

وقتی به اوج توانایی‌های GT-R نیسمو نزدیک می‌شوید اندکی سبک وزن احساس می‌شود، ولی نگران نباشید و پدال گاز را تا انتها نگه دارید زیرا این خودرو پایداری بسیار بالایی دارد.

حتی هنگامی که نیروی زیادی برای توقف خودرو به دیسک ترمزهای برمبو در جلو وارد می‌کنید، GT-R رفتار کاملا آرامی دارد و قسمت جلوی آن هنگام ترمزهای شدید فاقد تکان و نوسان است.

سیستم فرمان این خودرو نیز بازخورد بسیار زیادی دارد که در صورت لزوم، اصلاحات کوچک در زاویه چرخش فرمان هنگام عبور از پیچ را میسر می‌سازد. خودروهای اندکی در این رده وجود دارند که در پیست هولناکی مانند باتورست به راننده احساس اطمینان بدهند.

می‌توانید تمام مدت درحالی‌که گیربکس روی حالت اتوماتیک باشد، در پیست رانندگی کنید بدون اینکه مجبور باشید توانایی گیربکس برای انتخاب دنده‌ی مطلوب در زمان مناسب را پیش‌بینی کنید، اما اگر قصد دارید تجربه مطلق رانندگی با نیسمو را تجربه کنید، تعویض دنده‌ها توسط شیفترهای روی فرمان تنها گزینه ممکن است.

نکته جالب این است که هنگام شتاب‌گیری با نهایت قدرت و تعویض دنده‌ها یکی پس از دیگری، انتظار دارید که از شدت شتاب‌گیری در صندلی خودرو فرو روید اما حتی هنگامی که دنده‌ها را بالاتر از دور ۷۰۰۰ عوض کنید احساس نسبتا ملایمی خواهید داشت.

هنگامی که با‌سرعت وارد پیچ می‌شوید تاثیر عملکرد سیستم ۴چرخ‌محرک این خودرو با تمایل به انتقال درصد بیشتر گشتاور به چرخ‌های عقب همراه با بیش‌فرمانی قابل پیش‌بینی را حس می‌کنید.

هر چقدر تلاش کنید به‌جز در مسیرهای مستقیم نمی‌توانید به اوج توانایی‌های فنی GT-R نیسمو نزدیک شوید زیرا این کار فقط از عهده رانندگان مسابقه‌ای حرفه‌ای بر می‌آید.

درست است که این خودرو در مسیر مستقیم به سرعت‌های بالایی دست می‌یابد ولی توانایی این کوپه بزرگ در دستیابی به سرعت‌های بالا هنگام عبور از مسیرهای مارپیچ شگفت‌انگیز است، به خصوص با توجه به اینکه این خودرو ۱۷۳۹ کیلوگرم وزن دارد و تایرهای خیابانی خودروی آزمایش‌شده قبلا چندین دور پیست را طی کرده‌اند و مقداری فرسوده شده‌اند.

علاوه بر شاسی این خودرو که واکنش بسیار خوبی دارد، تایرهای چسبنده دانلوپ در ارائه چسبندگی بی‌حد‌و‌مرز هنگام مانورهای سنگین، تاثیر بسزایی دارند.

نیسان GT-R نیسمو یک خودروی مناسب برای رانندگی در جاده همراه با عملکردی مشابه یک خودروی مسابقه‌ای است و قیمت آن از رقبای اصلی خود با اختلاف محسوسی پایین‌تر است.

نیسان جی‌تی‌آر نیسمو2017