پنج علامت که نشان می‌دهد برای رانندگی بیش از حد خسته هستید

پنج علامت که نشان می‌دهد برای رانندگی بیش از حد خسته هستید

حتماً شما هم تا‌به‌حال این موارد را تجربه کرده‌اید: در کیلومتر‌های پایانی یک سفر طولانی، با وجود خستگی بیش‌از‌حد، اصرار داشته‌اید که به رانندگی ادامه دهید یا شیفت عصر در محل کار حضور پیدا کرده‌اید و پس از اتمام ساعت کاری، تمام مسیر را تا منزل پشت فرمان خمیازه کشیده‌اید. در چنین شرایطی، ما تختخواب خود را تجسم می‌کنیم که انتظار ما را می‌کشد و با خودمان می‌گوییم: فقط چند کیلومتر باقی مانده و به زودی به مقصد می‌رسم، پس نیازی نیست خودرو را متوقف کنم. اما رانندگی در حالت خواب‌آلودگی هم برای شما و هم برای خودرو‌های دیگری که در مسیر هستند بسیار خطرناک است.

شاید باور نکنید، ولی در واپسین لحظات هشیاری افکار عجیبی به ذهن راننده‌ها وارد می‌شود. مثلا یکی از راننده‌ها می‌گفت: «لحظاتی قبل از آنکه کاملا خوابم ببرد و فرمان خودرو را رها کنم، با خود گفتم این ماشین راه خود را بلد است و من را به مقصد می‌رساند!»

طبق گزارش منتشر‌شده از مرکز اختلال خوابِ دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس (UCLA)، سالیانه حداقل ۱۰۰,۰۰۰ تصادف به دلیل خواب‌آلودگی اتفاق می‌افتد که منجر به زخمی‌شدنِ بیش از ۴۰,۰۰۰ نفر می‌شود. البته می‌توان تقریباً با قاطعیت گفت که اعداد و ارقام واقعی بسیار بیشتر از این خواهد بود، زیرا خوب‌آلودگی در رانندگی چیزی است که توسط خود اشخاص گزارش می‌شود. در یک بررسی، ۵۵ درصد از رانندگان اعتراف کردند که طی یک سال گذشته با حالت خواب‌آلودگی پشت فرمان نشسته‌اند. حتی گزارش انجمن خودرویی آمریکا (AAA) به حقیقتِ نگران‌کننده‌تری در این زمینه اشاره می‌کند: در یکی از هر شش تصادف که منجر به مرگ شده است، خواب‌آلودگی عاملی موثر در وقوع تصادف محسوب می‌شود.

چرا رانندگی با حالت خواب‌آلودگی بسیار خطرناک است:

مرکز تحقیقات اختلالات خواب دانشگاه UCLA در این زمینه این‌گونه شرح می‌دهد: اگر چه ما در هنگام گرسنگی یا تشنگی می‌توانیم خوردن یا آشامیدن را به تاخیر بیندازیم، اما تمایل غریزی بدن به خواب تا حدی قوی است که در نهایت می‌تواند حتی در مواقعی که شرایط ایده‌آل برای خوابیدن مهیا نباشد ما را مجبور به خوابیدن کند، مثل مواقعی که پشت فرمان هستیم. ممکن است بتوانید از خوردنِ یک کیک پنیر خوشمزه پرهیز کنید، اما نمی‌توانید در برابر بی‌خوابی مقاومت کنید و در نهایت خواب بر شما غلبه خواهد کرد. حتی اگر هیچ‌وقت پشت فرمان خوابتان نمی‌برد، خستگی سرعت واکنش شما را کندتر می‌کند و قدرت سنجش و واکنش شما در شرایط خطرناک را کاهش می‌دهد. ممکن است هر‌ از ‌گاهی با حالت خواب‌آلودگی رانندگی کنید و هیچ اتفاقی هم برایتان نیفتد، اما با این کار درواقع با سرنوشت خود بازی می‌کنید.

توانایی بدنتان در وادار‌کردنِ شما به خوابیدن را دست کم نگیرید.

 

راننده‌هایی که بیشتر در معرض خطر هستند:

براساس تحقیقات مرکز اختلالات خوابِ دانشگاه UCLA:

  • اشخاصی که بصورت شیفتی کار می‌کنند
  • اشخاصی که به سفر کاری می‌روند
  • راننده‌هایی که اغلب اوقات خواب کافی ندارند
  • راننده‌هایی که برای مدت طولانی بیدار بوده‌اند
  • پسر‌های جوانی که پشت فرمان می‌‌نشینند
  • راننده‌هایی که دارو‌های خواب‌آور مصرف می‌کنند
  • راننده‌هایی که دچار اختلالات خواب بوده و برای درمان آن هیچ اقدامی نکرده‌اند
  • راننده‌هایی که مشروبات الکلی مصرف کرده‌اند

 

پنج علامت که نشان می‌دهد برای رانندگی بیش از حد خسته هستید:

اصول ایمنی در رانندگی حکم می‌کند زمانی‌که پشت فرمان هستید، با حالت خواب‌آلودگی مانند یک حالت اضطراری جدی برخورد کرده و فوراً خودرو را متوقف کنید. پنج علامت مهم خواب‌آلودگی که در صورت مشاهده آنها نباید به رانندگی ادامه دهید عبارتند از:

  1. خمیازه‌کشیدن مکرر و مالیدن چشم‌ها
  2. هنگامی‌که چند کیلومتر آخری که رانندگی کرده‌اید را به خاطر نمی‌آورید
  3. هنگامی‌که به‌سختی می‌توانید سرتان را بالا نگه دارید یا در حالت نشسته پشت فرمان چُرت می‌زنید
  4. جایی که باید بپیچید یا خروجی مورد نظرتان را رد می‌کنید یا در خواندنِ علائم ترافیکی دچار مشکل می‌شوید
  5. روی اسکرید‌ها یا خطوط لرزاننده می‌روید یا از بین خطوط خارج می‌شوید

هنگام خستگی بیش‌از‌حد چه کاری باید انجام دهید؟

اگر به این نتیجه رسیدید که برای ادامه رانندگی بیش‌از‌حد خسته هستید، می‌توانید با رعایت این موارد امنیت خود و راننده‌های دیگری که در مسیر هستند را حفظ کنید:

  • در یک استراحت‌گاه توقف کنید، از خودرو پیاده شده و قدم بزنید
  • در محلی که امنیت کافی داشته باشد کمی استراحت کنید
  • از یکی از همراهان خود بخواهید تا مدتی به جای شما رانندگی کند
  • قهوه یا دیگر نوشیدنی‌های دارای کافئین مصرف کنید و حداقل نیم‌ساعت صبر کنید تا خاصیت ضدخستگی کافئین اثر کند و پس از آن پشت فرمان بشینید

اما اگر علائم خواب‌آلودگی ذکر‌شده را دارید و پس از توقف کوتاه و مصرف نوشیدنی دارای کافئین هنوز احساس خواب‌آلودگی می‌کنید، باید از نشستن پشت فرمان خودداری کرده و شب را در جایی استراحت کنید. درست است که توقف بدون برنامه قبلی و اقامت در هتل می‌تواند هزینه بالایی داشته باشد، اما قطعاً بهتر از این است که به آمار مرگ‌و‌میر در تصادفات اضافه شوید. همیشه اصول ایمنی را رعایت کنید و پس از استراحت کافی رانندگی کنید.