حدود یک دهه است که فعالان بازار خودرو، میکوشند تا ایمنی خودروهایشان را با امتیاز کسبشده توسط خودرو در آزمایشهای Euro NCAP نشان دهند. مثلاً یک خودرو ۲ ستاره ایمنی یا ۴ ستاره ایمنی است، و مشخصاً ۵ ستاره ایمنی، بالاترین رده ایمنی خواهد بود. نیسان ایکس تریل، یکی از خودروهایی است که موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از برنامه ارزیابی ایمنی خودروهای جدید اروپا Euro NCAP شده است. شرکت نیسان در طی چندین سال خودروسازی ثابت کرده که اولین هدف این شرکت در طراحی هر خودرو، ایمنی راننده و سرنشینان است و هیچ عامل دیگری بر امنیت تقدم نخواهد داشت.
ایکستریل علاوه بر سیستمهای ایمنی مثل کیسه هوا، فرمان حساس به سرعت، ABS ، EBD وESP که بر روی اکثر ماشینهای امروزی نصب شده است، میزبان سیستمهای ایمنی جدیدتری نیز هست، مانند:
نیسان ایکس تریل موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از Euro NCAP شده است.ایکس تریل در تمامی تستهای این نهاد با نمرهی G ـ که بالاترین سطح ایمنی است ـ سربلند بیرون آمده است.
اما یک سؤال مهم: Euro NCAP چیست؟
نام کامل این نهاد «برنامه ارزیابی ایمنی خودروهای جدید اروپا» است. این نهاد در سال ۱۹۹۷ در بلژیک، توسط «آزمایشگاه تحقیقاتی حملونقل» وابسته به وزارت حملونقل بریتانیا بنیانگذاری شد. این برنامه همچنین توسط نهادهای دولتی دیگری در سراسر اروپا، و اتحادیه اروپا حمایت میشود.
ایده اصلی شکلگیری این نهاد، برنامه NCAP بود که توسط سازمان ملی مدیریت ایمنی ترافیک آمریکا در سال ۱۹۷۹ میلادی تأسیس شده بود و این ایده با تأخیر ۲۰ ساله در اروپا نیز اجرا شد. Euro NCAP یک برنامه داوطلبانه است و خودروسازها میتوانند خودروهایشان را برای انجام تستهای ایمنی به این نهاد واگذار کنند. انجام تمام آزمایشهای این نهاد، برای عرضه خودرو در اروپا الزامی نیست، اما با توجه به اعتبار این نهاد، خودروسازها میکوشند تا تأییدیه این نهاد را روی خودروهایشان داشته باشند.
آزمایش تمام خودروهایی که هر سال به بازار وارد میشوند، و تمام مدلهای زیرمجموعه آنها برای این نهاد ممکن نیست. در نتیجه Euro NCAP میکوشد تا خودروهای محبوب و پرفروش بازار را مورد آزمایش قرار دهد.
برای آزمایش کامل هر مدل خودرو، ۴ دستگاه خودرو مورد نیاز است که هر ۴ دستگاه پس از انجام آزمایشهای تصادف، از بین میروند. در نتیجه این آزمایشها بسیار پرهزینه هستند. هر یک از اعضای این برنامه (دولتهای حامی) موظف هستند که سالیانه حامی آزمایش حداقل ۱ مدل خودرو باشند. خودروی انتخابی هر حامی، احتمالاً در بازار آن کشور بسیار پرفروش بوده است. همچنین خودروسازان میتوانند اسپانسر آزمایش خودروی خود باشند. پس از انتخاب مدل خودرو، مثلاً نیسان ایکس تریل، شرکت سازنده موظف است پرفروشترین تریم خودرو (مثلاً SL) را برای آزمایش معرفی کند.
این سازمان اجازه نمیدهد که خودروسازان برای عبور از آزمایشهای فنی، خودروهای خود را به سیستمهای اضافی مجهز کنند. تنها در صورتی خودرویی مجهز به امکانات ایمنی مورد آزمایش قرار میگیرد، که این امکانات در نسخههای پرفروش خودرو نصب شده باشند. از سال ۲۰۱۶ هر خودرو یکبار بدون امکانات اختیاری ایمنی (نسخه پایه) و یکبار در صورت تمایل خودروساز، با امکانات ایمنی مورد آزمایش قرار میگیرد.
خودروهای مورد استفاده در این آزمایشها، درست مشابه خریداران، توسط Euro NCAP از نمایندگیهای فروش خودرو خریداری میشوند و سازندگان امکان تقلب در این زمینه را ندارند.
ممکن است تصور کنید اگر خودرویی سه ستاره ایمنی داشته باشد، به معنای آن است که سوار شدن بر آن بسیار خطرناک است. اما اینطور نیست. معنای ستارهها اینگونه تعبیر میشود:
همانطور که مشاهده میکنید، ایمنی خودروهای ۴ و ۵ ستاره از نظر استحکام بدنه و محافظت در زمان تصادف، تفاوتی با هم ندارد. بلکه تفاوت اصلی این دو رتبه، در تجهیزات قابل اطمینان پیشگیری از تصادف است. کسب امتیاز ۵ ستاره ایمنی توسط نیسانایکس تریل به دلیل تجهیز این خودرو به سپر فناوری ایمنی نیسان میسر شده است. این فناوری شامل دوربین دید ۳۶۰ درجه، سنسور اخطار خروج از لاین، و سنسور شناسایی اشیای متحرک در عقب خودروست که بهخوبی میتواند از وقوع بسیاری از تصادفها پیشگیری کند.