سامورایی در لباس رزم:بررسی نیسان ۳۷۰Z نیسمو مدل ۲۰۱۸

سامورایی در لباس رزم:بررسی نیسان ۳۷۰Z نیسمو مدل ۲۰۱۸

مدل نیسموی خودروی اسپورت محبوب نیسان، کاملا سفیدرنگ‏ به همراه رگه‌هایی زیبا از رنگ قرمز در قسمت‎های شکافنده‌ی هوا(splitter)جلو، رکاب‌های جانبی، قاب آینه‌ها در دو جناح و اطراف دیفیوزر عقب است. تضاد زیبای رنگ قرمز و سفید، به ماهیت اسپورت این خودرو اشاره دارد.

این ترکیب رنگ قرمز در داخل کابین نیز ادامه داشته و چرم الکانترا به همراه تودوزی قرمزرنگ، سرتاسر کابین را سرشار از هیجان و زیبایی نموده است.

قیمت نمونه دستی و اتوماتیک ۳۷۰Z نیسمو به ترتیب ۶۱٫۴۹۰ و ۶۳٫۹۹۰ دلار(واحد پول استرالیا) است که گرانترین مدل‌های ۳۷۰Z محسوب می‌شوند. خبر خوب برای طرفداران نیسان ۳۷۰Z، کاهش قیمت چشمگیر آن است که مدل کوپه این خودرو، ۶۴۰۰ دلار نسبت به قبل ارزانتر شده است.

با آن‌که این خودرو دونفره است ولی داخل آن احساس دلتنگی نخواهید داشت؛ باوجود ارتفاع کم سقف، مدل کوپه ۳۷۰Z فضای سر و پای فراوانی دارد.

این خودرو غربیلک فرمان خوش‌دستی دارد که چرم الکانترای سیاه در قسمتی از آن به کار رفته و در وسط آن یک نوار چرم به رنگ قرمز دوخته شده است. ارتفاع فرمان نیز قابل تنظیم است. ویژگی جالب فرمان این خودرو، این است که هم‌زمان با تنظیم ارتفاع فرمان در موقعیت دلخواه، صفحه پشت‌آمپر نیز همراه با آن تنظیم می‌شود تا وسعت دید شما نسبت به عقربه‌ها مسدود نشود؛ این یک ویژگی هوشمندانه است.

یک محفظه کوچک در کنسول وسط برای قراردادن کیف پول و گوشی هوشمند قرار دارد. در کنسول وسط فقط یک نگهدارنده فنجان وجود دارد. داخل درها نیز جایگاه مخصوص قراردادن بطری‌های کوچک وجود دارد. پشت صندلی‌ها فضای زیادی برای قراردادن کیف و تعدادی محفظه تاشو برای قراردادن نقشه، مجله، روزنامه و مانند آن وجود دارد. جعبه کوچک داخل داشبورد نیز برای قراردادن یک یا دو جفت دستکش مناسب است.

یک صفحه نمایش سرگرمی ۷ اینچی در کنسول وسط قرار دارد که سیستم رهیاب ماهواره‌ای، تلفن بلوتوث‌دار و سیستم پخش صدای زنده از ویژگی‌های آن هستند. سیستم صوتی این خودرو محصول برند BOSE است و ۸ بلندگو به همراه یک پورت USB برای اتصال مستقیم دارد.

از امکانات ایمنی ۳۷۰Z نیسمو می‌توان به دوربین دید عقب، شش ایربگ، سیستم ترمز ضدقفل و سیستم کنترل هرزگردی اشاره کرد.

با فشردن دکمه استارت قرمزرنگ، فلسفه وجودی این خودرو فورا آشکار خواهد شد. موتور ۶ سیلندر ۳٫۷ لیتری آن با نوایی همچون طنین نواختن موسیقی، شروع به کار می‌کند. این موتور صدای دوست‌داشتنی و بمی دارد که نشان‌دهنده اوج قدرت آن است. این پیشرانه، جذابیت اصلی ۳۷۰Z نیسمو برای خریداران آن است. این موتور مشابه موتور ۳٫۷ لیتری ۳۷۰Z استاندارد است که به لطف تنظیمات دقیق و تیونینگ بخش نیسموی نیسان، اکنون ۳۴۴ اسب قدرت در دور موتور ۷۴۰۰ و ۳۷۱ نیوتن‌متر گشتاور در ۵۲۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند که ۱۱ اسب و ۸ نیوتن‌‌متر بیشتر از مدل استاندارد ۳۷۰Z است. این افزایش قدرت و گشتاور در اثر استفاده از سیستم اگزوز جدید با طراحی H-شکل، تقویت منبع اگزوز عقب و تنظیم دوباره برنامه واحد کنترل الکترونیکی موتور به دست آمده است. در اثر این تغییرات فشار برگشتی منفی اگزوز تا ۳۰ درصد کاهش یافته است. شاید ۱۱ اسب و ۸ نیوتن‌متر چندان زیاد به نظر نرسند ولی در عمل تفاوت زیادی ایجاد می‌کنند.

نیسان370زد2018 پیشرانه

نیسمو به خوبی از عهده سختی‌های رانندگی در ترافیک شهری بر می‌آید. مسلما سواری آن اندکی خشک است اما این خودرو هیچ‌وقت در ترافیک شهری آرامش و وقار خود را از دست نمی‌دهد و می‌توانید با ملایمت با آن رانندگی کنید. این خودرو مجهز به رینگ‌های ۱۹ اینچی و لاستیک‌های دانلوپ SP Sport Maxx GT600 با سایز ۲۴۵/۴۰R19 در جلو و ۲۸۵/۳۵R19 در عقب است که تا حدودی ناهمواری‌های سطح جاده را به کابین انتقال می‌دهند ولی نه در حدی که از راحتی سواری خودرو کاسته شود.

میزان سفتی کلاچ نیز مناسب است و در حدی سفت نیست که برای کلاچ‌گرفتن نیاز به یک پای ورزیده داشته باشید. تاحدودی سفت است ولی خسته‌کننده نیست. مقدار بازی اهرم دنده هنگام تعویض دنده‌ها اندکی زیاد است اما تعویض‌ دنده‌ها بادقت انجام می‌شود و حس خوشایندی دارد.

نیسان ۳۷۰Z نیسمو در جاده قابلیت‌های خود را به نمایش می‌گذارد. کشش موتور آن در هر دور موتوری که باشید، عالی است. ۳۷۰Z نیسمو خودروی سریعی است و قدرت خود را به صورت یکنواخت و قابل پیش‌بینی ارائه می‌دهد. حتی در دنده شش، اندکی بالاتر از ۲۰۰۰ دور در دقیقه، با فشردن پدال گاز مشتاقانه دور می‌گیرد.

این خودرو به خاطر سفتی مناسب، حساسیت و بازخورد خوب فرمان در پیچ‌های تند، رفتاری قابل پیش‌بینی دارد. همیشه از وضعیت چرخ‌های جلو آگاه هستید و این اطمینان در شما ایجاد می‌شود که اندکی بیشتر این خودرو را به چالش بکشید.

سیستم تعلیق این خودرو توسط نیسمو تقویت شده و در جلو از نوع بازوی جناغی دوبل به همراه اتصالات چندگانه و در عقب نیز از نوع مستقل با اتصالات چندگانه است. به لطف کاهش زمان پاسخ فنرها، کمک‌فنرها و میله‌های تعادل که انحصارا توسط نیسمو انجام شده است، بدنه این خودرو فاقد انحرافات عرضی است. ۳۷۰Z نیسمو چسبندگی خوبی به سطح جاده دارد و دقیقا مسیر موردنظر راننده را دنبال می‌کند. هیچ یک از حرکات آن غیرقابل‌پیش‌بینی نیستند و فاقد هرگونه کم‌فرمانی یا بیش‌فرمانی بوده و قسمت عقب آن هرگز از مسیر منحرف نمی‌شود.

عملکرد و بازخورد فرمان و ترمز این خودرو به نحوی است که هر تغییری در سطح مسیر باشد، آن را حس می‌کنید و این احساس مثبت به شما دست می‌دهد که انگار بخشی از این خودرو هستید و فقط سوار آن نیستید. ترمزها، درست مقدار مناسب کاهش سرعت را ارائه می‌دهند. قطر دیسک ترمزهای جلو ۳۵۵ میلی‌متر مجهز به کالیپرهایی با ۴ پیستون و قطر دیسک‌های عقب ۳۵۰ میلی‌متر، مجهز به کالیپرهایی با ۲ پیستون هستند که واکنش عالی ارائه می‌دهند و در راننده این اطمینان را ایجاد می‌کنند تا اندکی تهاجمی‌تر رانندگی کرده و دیرتر ترمز کند. سیستم ترمز این خودرو حتی در سراشیبی‌ها و مسیرهای پرپیچ‌و‌خم کوهستانی هیچگونه افت عملکردی از خود نشان نمی‌دهد.

مصرف سوخت ۳۷۰Z نیسمو در سیکل ترکیبی طبق ادعای نیسان ۱۰٫۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که در آزمایشات عملی نیز رقمی نزدیک به آن به دست آمده است.

پس از صدها کیلومتر رانندگی وقتی از ۳۷۰Z نیسمو پیاده می‌شوید، احساس می‌کنید که با یک خودروی اسپرت واقعی رانندگی کرده‌اید. رانندگی با این خودرو نیازمند توجه و دقت است ولی درعوض بازخورد مناسب، شادی و هیجان را به شما ارائه می‌دهد. این خودرو اندام شما را اندکی به لرزش می‌اندازد ولی به نحوی که موجب آزار شما نمی‌شود. این احساس مشابه لذتی است که بعد از ۲۰ دقیقه رانندگی با کارتینگ به شما دست می‌دهد، زیرا کوچکترین حرکات و تکان‌ها را مستقیما به اندام شما منتقل می‌کند.

نیسان370زد2018 (1)