تمام آنچه از اصطلاحات تایرها باید بدانید(قسمت چهارم)

تمام آنچه از اصطلاحات تایرها باید بدانید(قسمت چهارم)

دما:

temp

درجات دما بیانگر مقاومت تایر دربرابر ایجاد حرارت است هنگامی که تایر در شرایط کنترل‌شده در چرخ آزمایشی داخل آزمایشگاه معین آزمایش شود. حرارت بالا به صورت مداوم ممکن است باعث فاسدشدن مواد داخل تایر شود و درنتیجه عمر تایر کاهش پیدا کند. حرارت بیش‌ از حد منجر به خرابی تایر می‌شود. براساس قوانین دولت فدرال تمام تایرها باید دست‌کم با حداقل شرایط لازم برای اخذ رده‌بندی دمایی C مطابقت داشته باشند.

درک نحوه نام‌گذاری دیواره تایرهای خودروهای تجاری سبک

نام‌گذاری ابعاد تایر خودروهای تجاری سبک بر اساس نسبت ظاهری یا پروفایل

LT 255/85B16

LT = تایر مخصوص خودروی تجاری سبک

۲۵۵ = عرض تقریبی سطح مقطع تایر بر حسب میلی‌متر

۸۵ = نسبت ظاهری که همان نسبت ارتفاع به پهنا است

B = ساختار لایه ضربدری تایر (حرف R به معنای ساختار رادیال است)

۱۶ = قطر رینگ به واحد اینچ

نام‌گذاری ابعاد تایر خودروهای تجاری سبک بر حسب واحد اینچ

۳۳×۱۲٫۵۰R15 LT

۳۳ = قطر تقریبی به اینچ

۱۲٫۵۰ = عرض تقریبی سطح مقطع به واحد اینچ

R = ساختار تایر از نوع رادیال

۱۵ = قطر رینگ به واحد اینچ

LT = تایر مخصوص خودروی تجاری سبک

اجزای تایر

تسمه‌ها

تسمه‌ها یک یا چند لایه از جنس فولاد، پلی‌استر، نایلون، کِولار یا مواد دیگر با پوشش لاستیک هستند که دورتادور محیط تایر زیر آج را پر می‌کنند. این تسمه‌ها به این منظور طراحی شده‌اند که لایه‌های بدنه تایر را تقویت کنند تا آج لاستیک صاف و هموار روی سطح جاده قرار گیرد. تسمه‌ها از خمش و پیچش تایر جلوگیری کرده و باعث کاهش فرسودگی آن می‌شوند و تایر را دربرابر آسیب ناشی از ضربه یا نفوذ اجسام خارجی درون آن مقاوم می‌کنند.

 

زیردوزی یا نخ‌دوزی تایر

بدنه اصلی تایر متشکل از رشته‌های سیمی و لایه‌های بدنه. زیردوزی شامل آج یا لاستیک دیواره تایر نمی‌شود.

آستر درونی

لایه‌ای از لاستیک از جنس مواد مرکب خاص که قسمت داخلی تایر بدون تیوب را تشکیل می‌دهد که برای جلوگیری از کاهش فشار باد در این نوع تایرها طراحی شده است.

افزایش سایز تایر

افزایش سایز تایر جزو ساده‌ترین راه‌ها برای بهبود قابل‌توجه ظاهر و عملکرد خودروی شماست. افزایش سایز تایر به معنای تغییر قطر چرخ و پروفایل تایر است. سه طبقه‌بندی رایج برای افزایش سایز تایر وجود دارند که عبارتند از مثبت صفر، مثبت یک و مثبت دو.

لایه

یک یا دو لایه از پارچه با پوشش لاستیک و مقاوم دربرابر حرارت و ضربه، بدنه تایر را تشکیل می‌دهند. لایه‌های تایرهای خودروهای سواری و تجاری سبک معمولا از جنس نخ‌های نایلونی یا نخ‌های پلی‌استر ساخته می‌شوند.

layer

آج

بخشی از تایر که در تماس با سطح جاده است آج نامیده می‌شود. بسته به نوع کاربری خاص تایر انواع گسترده‌ای از طرح آج وجود دارد که در قسمت بعد به اطلاع شما عزیزان خواهد رسید.