تجربه رانندگی با نیسان ایکس – تریل؛ قسمت دوم

تجربه رانندگی با نیسان ایکس – تریل؛ قسمت دوم

«قسمت اول»

سیستم کنترل شاسی فعال نیز یک گزینه استاندارد و منحصربه‌فرد دیگر برای ایکس تریل است که می‌تواند در تصمیم خریداران اثرگذار باشد. این پکیج، سیستم فعال کنترل سواری، سیستم فعال ترمز موتور و سیستم کنترل پایداری در مسیرهای مارپیچ را شامل می‌شود. سیستم کنترل سواری، گشتاور و ترمز موتور را دست‌کاری می‌کند تا تکان‌های بدنه در جاده‌های ناهموار کاهش یابد. در کنار سیستم کنترل سواری، سیستم ترمز موتور به گیربکس ضریب پیوسته اطلاع می‌دهد که هنگام عبور از پیچ‌ها یا در زمان متوقف‌کردن خودرو مقداری ترمز موتوری اعمال کند.

سیستم کنترل پایداری در مسیرهای مارپیچ به‌طور خودکار اندکی نیروی ترمز به هر چهار چرخ اعمال می‌کند تا کم‌فرمانی هنگام عبور از پیچ‌ها کاهش یابد. این سیستم در هر نقطه‌ای از پیچ متناسب با همان موقعیت فعالیت می‌کند (ابتدای ورود به پیچ، وسط پیچ یا هنگام خروج از پیچ). سیستم HillStartAssist هنگام شروع حرکت در مسیرهای سربالایی با شیب بیش از ۵ درصد به راننده کمک می‌کند. مدل ۲٫۵ لیتری از سیستم HillDescentControl بهره‌مند است که هنگام پایین رفتن از سر پایینی به یاری راننده می‌آید و در حالت فعال ‌بودن قفل دیفرانسیل وارد مدار شده و سرعت خودرو را بین ۴ تا ۱۵ کیلومتر در ساعت محدود می‌کند.

سیستم هوشمند ۴×۴-i نیسان سه حالت رانندگی دارد: حالت دیفرانسیل جلو، حالت اتوماتیک (که به‌طور خودکار توزیع گشتاور بین چرخ‌های جلو و عقب را هنگام رانندگی در مسیرهای هموار یا لغزنده تغییر می‌دهد) و حالت قفل دیفرانسیل یا ۴WD Lock که به‌صورت دائمی گشتاور را به نسبت ۵۰/۵۰ بین محور جلو و عقب تقسیم می‌کند. این ۳ حالت را می‌توان از طریق یک دکمه در کنسول وسط فعال کرد.

پیشرانه ایکس تریل هنگام شتابگیری و افزایش سرعت، چندان تحت فشار قرار نمی‌گیرد و بر خلاف هوندا CR-V که میل زیادی به دور گرفتن دارد، احساس نمی‌کنید که خودرو تحت ‌فشار است. البته در دورهای پایین کمی صدای موتور داخل کابین شنیده می‌شود. در مجموع باید گفت موتور QR25DE-K2 با ۱۷۱ اسب قدرت و ۲۲۶ نیوتن متر گشتاور شتابگیری تحسین‌برانگیزی دارد.

با اینکه گیربکس ضریب پیوسته این خودرو ۷ نقطه تعویض دنده مجازی در حالت دستی دارد، ولی به‌ندرت احساس نیاز می‌کنید که گیربکس را در حالت دستی قرار دهید و این امر، نشانه‌ای از عملکرد خوب این گیربکس در حالت اتوماتیک است. تعویض دنده‌های این گیربکس نرم است و در حالت دستی، تعویض دنده‌ها به‌گونه‌ای است که حس رانندگی با یک گیربکس اتوماتیک عادی به شما دست می‌دهد.

اگر مقداری ملایم با ایکس تریل رانندگی کنید متوجه خواهید شد که سیستم فرمان برقی آن سفتی مناسبی دارد و در سرعت‌های بالا ثابت مانده و دقت خود را حفظ می‌کند. این نکته، در مسافت‌های طولانی خستگی راننده را کاهش می‌دهد.

از نحوه فرمان‌پذیری، عملکرد ترمزها و چسبندگی آن به سطح مسیر، خودرو در مجموع به‌ خوبی با راننده هماهنگ می‌شود. راحتی سواری آن نیز قابل ‌قبول است و سیستم کنترل سواری فعال در خنثی‌کردن تکان‌ها و نوسانات این SUV که فنربندی نسبتاً نرمی دارد مؤثر است.

ایکس تریل یک SUV نرم و راحت، با رانندگی راحت و بی‌دردسر است. نقاط قوت برجسته این خودرو و دید ۳۶۰ درجه هنگام پارک کردن (دوربین دید اطراف) هستند. همچنین امکانات ایمنی این خودرو می‌توانند نقش مهمی در انتخاب آن ایفا کنند.