اتحاد سه برادر برای فتح قله سعادت از نوع الکتریکی

اتحاد سه برادر برای فتح قله سعادت از نوع الکتریکی

سه عضو خانواده یعنی رنو، نیسان و میتسوبیشی مصمم هستند تا سال ۲۰۲۲، ۱۲ خودروی کاملا الکتریکی با پلتفرم و قطعات مشترک را به طیف مدل‌های خود اضافه کنند.آقای گون پیش‌بینی می‌کند که درآمد حاصل تا سال ۲۰۲۲ با میزان یک سوم رشد، به ۲۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

شرکت نیسان و رنو دو خودروساز هم‌سو هستند که تا به امروز بیشترین تعداد خودروهای الکتریکی را به فروش رساند‌ه‌اند و قصد ندارند به سادگی این رتبه را به شرکت‌های دیگر واگذار کنند.

این اتحاد که اکنون شرکت میتسوبیشی نیز عضو آن است، قصد دارد تا سال ۲۰۲۲، ۱۲ خودروی کاملا الکتریکی جدید به بازار معرفی کند و در عین حال برد حرکتی آنها را افزایش و هزینه نگهداری باطری‌های آنها را کاهش دهد. با وجود آن‌که هدف اتحاد مذکور این است تا رانندگان بیشتری به خودروهای الکتریکی تمایل پیدا کنند، برخی از مشتریان آنها در واقع اصلا رانندگی نخواهند کرد. این سه خودروساز برای تولید ۴۰ مدل خودرو الکتریکی تا سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی کرده‌اند که سطوح مختلفی از فناوری رانندگی خودران را ارائه خواهند داد و حداقل یکی از این خودروها می‌تواند بدون هیچگونه دخالت انسانی رانندگی کند.

هدف این برنامه ۶ ساله که اتحاد ۲۰۲۲ نام گرفت و توسط رئیس این گروه یعنی آقای کارلوس گون در پاریس معرفی شد، این است که این سه خودروساز در زمینه گسترش تولید خودروهای الکتریکی، فناوری‌های خودران و ارتباط خودروها به اینترنت که درحال دگرگون نمودن بازارهای خودرو در جهان هستند، به عنوان پیشگامان این صنعت شناخته شوند. با اینکه کنارگذاشتن موتورهای احتراق داخلی و رفتن به سمت موتورهای الکتریکی هزینه سنگینی در پی خواهد داشت، آقای گون پیش‌بینی می‌کند که حجم گسترده،  مشترک‌بودن پلتفرم‌ها و اجزا باعث می‌شود تا این سه شریک خودرویی در نبرد برای تسخیر آینده حمل‌و‌نقل،  موفق باشند.

آقای گون گفت:

«ما از این مقیاس گسترده استفاده خواهیم کرد تا مزیت‌های رقابتی بیشتری در آینده ایجاد کنیم. در چنین شرایطی این سه خودروساز بزرگ برتری قابل‌توجهی نسبت به دیگران خواهند داشت.»

سهام رنو در پاریس با ۰٫۸ درصد افزایش به ۷۲٫۷۹ یورو رسید. این سهام از روز ۲۷ جولای با بالاترین قیمت در حال خرید‌و‌فروش است.

مقیاس شرکت‌ها اهمیت دارد

با اینکه این اتحاد در حال حاضر از نظر فروش انباشته خودروهای الکتریکی رتبه نخست را در اختیار دارد (که با تولید نیسان لیف در کارخانه نیسان واقع در یوکوهاما،  این جایگاه تقویت شد) ولی باید در برابر رقابت روبه‌رشد با رقیب دیرینه‌ یعنی فولکس‌واگن و تازه‌واردهایی مانند تسلا مقاومت کند. اخیرا چین به عنوان یک بازار بزرگ و رو به رشد خودرو، پس از پیشگامانی نظیر بریتانیا و فرانسه، برنامه خود برای از‌رده‌خارج‌کردن موتورهای درون‌سوز را اعلام کرده است. در نتیجه خودروسازانی که قصد دارند تا بازار خودروهای الکتریکی را رهبری کنند، رقابت سخت و تنگاتنگی را در پیش خواهند داشت.

اتحاد میان نیسان، رنو و میتسوبیشی در مجموع در نیمه اول امسال ۵٫۲۷ میلیون خودرو به مشتریان خود تحویل داد و در فروش خودرو از پیشگامان تولید انبوه یعنی تویوتا و فولکس‌واگن پیشی گرفت. این گروه پیش‌بینی می‌کند که با فروش ۵/۱۰ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۷، تا پایان امسال برای اولین بار، خودروسازانی با بیشترین میزان فروش شناخته شوند. طبق گفته آقای گون این رقم در سال ۲۰۲۲، حداقل به ۱۴ میلیون دستگاه خواهد رسید.

آقای گون گفت:

«وقتی مزیت مقیاس با شماست، مجبور نیستید برای موفقیت از مسیر میانبر استفاده کنید زیرا این استطاعت را دارید که تمام فناوری‌های ضروری برای خودروهای آینده را توسعه دهید.»

شرکای جدید می‌توانند عضو این گروه شوند زیرا منطق این اتحاد ملحق‌شدن اعضای دیگر به آن است ولی آقای گون در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاریس گفت:

«این اتحاد قصد ندارد با اضافه‌شدن خودروسازان دیگر گسترش پیدا کند و فقط هنگامی دیگران وارد این اتحاد می‌شوند که فرصتی پیش آید.»

طبق استانداردهای آزمایش در اروپا، تا سال ۲۰۲۲ برخی از خودروهای الکتریکی این اتحاد قادر خواهند بود با یک‌بار شارژ باطری مسافتی بیش از ۶۰۰ کیلومتر را طی کنند. این عدد بیش از ۵۰ درصد فراتر از برد حرکتی نیسان لیف ۲۰۱۸ است که این ماه توسط نیسان رونمایی شد.

تا پایان این برنامه ۶ ساله، خودروهای الکتریکی با ۱۵ دقیقه شارژ می‌توانند ۲۳۰ کیلومتر مسافت را طی کنند، درحالی‌که سال گذشته برد حرکتی آنها ۹۰ کیلومتر بود. این سه شریک خودرویی قصد دارند هزینه‌های نگهداری باطری‌های خودروهای الکتریکی را نسبت به سال ۲۰۱۶ تا ۳۰ درصد کاهش داده و با گسترش استفاده از پلتفرم‌ها و سیستم‌های انتقال قدرت مشترک، صرفه‌جویی در هزینه را افزایش دهند.

در سال ۲۰۲۲ بیش از ۹ میلیون خودرو براساس ۴ پلتفرم جهانی مشترک ساخته خواهد شد، در حالی‌که امروز ۲ میلیون خودرو براساس دو پلتفرم مشترک تولید می‌شوند. حدود ۷۰ درصد از موتورها و گیربکس‌های خودروسازان این اتحاد تا سال ۲۰۲۲ در سطح جهانی مشترک خواهند بود که در حال حاضر حدود یک سوم آنها مشترک هستند. طبق گفته آقای گون این اقدام با هدف کاهش هزینه‌ی سالیانه این اتحاد به میزان بیش از ۱۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۲ انجام می‌شود. این مبلغ در سال گذشته ۵ میلیارد یورو بوده است.

این اتحاد در حال آزمایش خودروهای خودران نیز هست و قصد دارد تا ارائه‌دهنده خدمات تاکسی‌های خودران باشد. خودروسازان زیادی در اندیشه توسعه این بازار بالقوه هستند. طبق گفته آقای گون بعید است که در میان‌مدت، خدمات مرتبط با حمل‌و‌نقل در مقایسه با تجارت سنتی این سه شریک خودرویی که همان تولید خودرو و قطعات آن است، بخش عظیمی از درآمد را به خود اختصاص دهد.

پیش‌بینی درآمد

اتحاد رنو و نیسان که اکنون یک شریک جدید هم دارد، درآمد جهانی ۲۴۰ میلیارد دلار را در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌کند، این رقم در سال گذشته ۱۸۰ میلیارد دلار بوده است. در ماه اکتبر نیسان، رنو و میتسوبیشی هر کدام براساس میزان امیدواری خود از موفقیت هر نوع خودرو در هر منطقه، برنامه‌های خود را ارائه خواهند داد. دفتر مرکزی رنو که سال گذشته دومین خودروساز بزرگ اروپا شد، در حومه شهر پاریس واقع شده و دفتر مرکزی میتسوبیشی در شهر توکیو ژاپن است.

آقای گون گفت:

«از نظر ما رشد صنعت خودروسازی عمدتا از کشورهای چین، هند و جنوب شرقی آسیا نشئت می‌گیرد و ما برای این رشد آماده هستیم.»

شرکت فولکس‌واگن در نمایشگاه خودروی فرانکفورت، برنامه‌های فراگیری برای تولید نسخه‌های الکتریکی از کل ۳۰۰ مدل خودرو تولیدی توسط ۱۲ برند خودروساز زیرمجموعه‌ی خود اعلام کرد. این امر نشان‌دهنده اقدامات عظیمی است که در پیش رو دارد. این غول خودروسازی آلمان متعهد می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ برای اینکه این خودروها در دسترس عموم قرار گیرند ۲۰ میلیارد یورو هزینه کند و ۵۰ میلیارد یورو برای خرید باطری‌های مورد نیاز این خودروها، در نظر گرفته است.

آقای گون که ۶۳ سال سن دارد از گفتن اینکه آیا در کل دوره ۶ ساله این برنامه رئیس این اتحاد خودرویی باقی خواهد ماند یا نه خودداری کرد. او امسال از سمت مدیرعامل نیسان استعفا داد ولی همچنان در شرکت رنو این سمت را حفظ کرده است. او در مصاحبه گفت:

«۶ سال زمان خیلی زیادی است. ما قدم‌به‌قدم پیش می‌رویم.»