آشنایی با زندگی کارلوس گون؛ مدیر نابغه‌ی صنعت خودرو – کلام آخر

آشنایی با زندگی کارلوس گون؛ مدیر نابغه‌ی صنعت خودرو – کلام آخر

نسل آینده

تربیت رهبران جدید بیشتر از هر زمانی برای شراکت‌های گسترده اهمیت دارد

در ۲۱ آوریل سال ۲۰۱۶ اوسامو ماسوکو مدیرعامل شرکت میتسوبیشی نزد من آمد تا برای احیای شرکت میتسوبیشی بعد از ماجرای رسوایی تقلب در آزمایش مصرف سوخت از شرکت نیسان درخواست کمک کند. نیسان و میتسوبیشی از قبل درباره توسعه خودروهای کوچک کلاس کِی با هم همکاری داشتند، بنابراین شرکت میتسوبیشی را به خوبی می‌شناختم. (کلاس کی، نوعی خودروی کوچک است که تنها در بازار ژاپن عرضه می‌شود) واضح بود که شکل‌گیری یک اتحاد برای هر دو شرکت هم از نظر راهبردی و هم از نظر مالی منافع قابل توجهی دارد. نیسان که خود در شرایط بحرانی به کمک شرکت رنو توانسته بود خود را احیا کند، میتسوبیشی را شایسته یک فرصت دیگر می‌دانست.

ما برنامه‌های خود را برای این قرارداد در ماه می اعلام کردیم و در ۲۰ اکتبر این قرارداد منعقد شد. نیسان بزرگترین سهامدار میتسوبیشی‌موتورز شد و میتسوبیشی‌موتورز به عضویت اتحاد رنوـ‌نیسان در آمد. با پیوستن میتسوبیشی به اتحاد ما، اکنون فروش ما به ۱۰ میلیون خودرو در سال رسیده است و درنتیجه اتحاد رنوـ‌نیسان جزو سه گروه خودروسازی برتر جهان محسوب می‌شود. با توجه به این رده‌بندی ما از اکثر خودروسازان دیگر برتر هستیم و نسبت به هیچ خودروسازی ضعف نداریم.

در ماه دسامبر من رئیس هیئت مدیره میتسوبیشی‌موتورز شدم. مسئولیت حمایت از ماسوکو-سن و تِرِوُر مان که از شرکت نیسان به میتسوبیشی آمدند تا سمت مدیریت عملیات را به عهده بگیرند، بر دوش من خواهد بود. اما سرنوشت میتسوبیشی‌موتورز نه تنها به یک رهبری برجسته، بلکه به رشد رهبران درون این شرکت بستگی دارد.

Ghosn9-1

کارلوس گون در حال صحبت برای رهبران نسل آینده در یک سمینار در یوکوهاما در ماه اکتبر سال گذشته

یک رهبر خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

خصوصیت اول یک رهبر خوب این است که بتواند عملکرد شرکت را ارتقا دهد. رهبر خوب عملکرد خود را به طور منظم ارائه می‌کند و باید تجربه مفصلی در مواجه با مشکلات داشته باشد. این موضوع گاهی اوقات به این معناست که باید برای شناسایی مشکلات یا مطرح‌کردن نظرات بحث‌برانگیز به طور علنی صحبت کنیم. به دلایل فرهنگی، چنین کاری همیشه برای رهبران ژاپنی آسان نیست. وقتی بار اول جلسات هیئت مدیره اتحاد رنوـ‌نیسان را برگزار کردیم، تقریبا در کل جلسه به زبان فرانسوی صحبت شد. من مجبور شدم به همکاران خود در شرکت رنو بگویم که ساکت باشند و به حرف‌های همکاران خود در شرکت نیسان گوش کنند. من بیشتر رهبران ژاپنی را تشویق می‌کنم که در صورت لزوم به طور علنی صحبت کنند و آزادانه نظرات خود را بیان کنند. اگر واقعا به دنبال نتیجه باشید، این موضوع بسیار اهمیت دارد.

خصوصیت دوم یک رهبر خوب این است که بتواند با مردم ارتباط برقرار کند. وقتی رئیس یک شرکت هستید مردم باید با شما ارتباط برقرار کنند. اگر شما را فردی خشک و خشن تصور کنند یا فهم حرف‌های شما برایشان سخت باشد، به شما توجهی نخواهند کرد و حجم زیادی از انگیزه و همکاری را از دست می‌دهید. به عبارت دیگر یک رهبر باید استعداد درک متقابل داشته باشد.

خصوصیت سوم یک رهبر خوب، «هوشمندی صنعتی» است. خودروهای الکتریکی، خودروهای با آلایندگی صفر، خودروهای هوشمند، فناوری خودران، قوانین آلایندگی با سختگیری بیشتر و رقبای جدید، همگی عواملی هستند که بازار و صنعت خودرو را عمیقا دگرگون می‌کنند. مهم نیست که چه عملکردی ارائه دهید یا چقدر خوب با دیگران ارتباط برقرار کنید؛ بدون هوشمندی صنعتی، اگر هر لحظه در حال یادگیری، تفکر و اقدام نباشید، با مشکلات بی‌شماری روبرو خواهید شد.

به عقیده من هیچکس به طور مادرزادی رهبر خوبی نیست. رهبران هنگامی رهبر می‌شوند که به معنای واقعی مورد تایید دیگران قرار گیرند. وقتی در سال ۱۹۹۹ به ژاپن آمدم کارکنان نیسان با شک و تردید عمیقی به من نگاه می‌کردند. اما سخت تلاش کردم تا عملکرد خوبی ارائه دهم، با مردم ارتباط برقرار کنم و پیوسته هوشمندی صنعتی خود را عمیق‌تر سازم. من از طریق این فرآیند اعتماد کارکنان نیسان را جلب کردم و در کنار هم به نتایج امروز دست یافتیم. به عقیده من میتسوبیشی‌موتورز نیز می‌تواند همین کار را انجام دهد.

نگاهی اجمالی به آینده

از من درباره برنامه‌هایم بعد از ترک نیسان‌موتور سوالات زیادی می‌پرسند و اینکه آیا اتحاد رنو-نیسان بدون من دوام خواهد آورد یا نه. بدون تردید جواب سوال دوم مثبت است.

در گذشته تا پیش از شکل‌گیری اتحاد رنو‌ـ‌نیسان، هیچ کس در صنعت خودرو نمی‌توانست همکاری نظیر این را تصور کند. قبلا تنها راه پیوستن دو شرکت به یکدیگر ادغام یا خرید کامل بود. اتحاد رنوـ‌نیسان یک نظام منحصربه‌فرد بود، نظامی که ما آن را خلق کردیم و در طول ۱۸ سال آن را به کمال رساندیم.

در طول سالها ثابت کردیم که رویکرد ما یک رویکرد موثر همراه با منفعت برای تمام شرکت‌ها است. ما نشان دادیم که چند شرکت می‌توانند در زمینه خرید و توسعه فناوری با هم همکاری کنند، در کنار هم اهرم مالی قوی‌تری داشته باشند و در عین حال، هویت خود را نیز حفظ کنند. اتحاد رنو‌ـ‌نیسان یک روش موثر ابداع کرد تا تمام شرکت‌های مختلف در این اتحاد بتوانند در صنعتی که رقابت در آن روز‌به‌روز افزایش می‌یابد، پیشرفت کنند.

Ghosn9-2

کارلوس گون در محل کارش در دفتر مرکزی نیسان‌موتور در یوکوهاما

اما مسلما هیچکس نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. این احتمال وجود دارد که روزی مدیریت نیسان، رنو و اتحاد رنوـ‌نیسان از هم جدا شوند. این واقعیت که من امروز تمام این سه شرکت مستقل را نظارت می‌کنم به این دلیل است که تا‌به‌حال اثربخش‌ترین روش بوده است، اما لزوما برای همیشه نباید به این صورت باشد. اعضای هیئت مدیره هر یک از شرکت‌ها آینده را تعیین خواهند کرد.

چه نوع فردی در آینده نیسان را رهبری خواهد کرد؟ من انتخاب این فرد خاص را به هیئت مدیره واگذار می‌کنم، اما درباره خصوصیاتی که یک کاندیدای مناسب باید داشته باشد، به آنها توصیه می‌کنم. این شخص باید واکنش موثری نسبت به تغییرات داشته و بتواند رشد شرکت را حفظ کند. او باید سبک نیسان را درک کرده و خود را وقف آینده نیسان کند.

من در آینده چه کار خواهم کرد؟ وقتی که زمانش فرا برسد من شغل‌های مختلف را بررسی می‌کنم اما زندگی به نحوی است که مسیر برنامه‌ریزی‌نشده خودش را دنبال می‌کند. امیدوارم مدت زیادی را با فرزندان و نوه‌هایم سپری کنم. شاید تدریس کنم یا کاری که ماهیت فکری مشابه آن را داشته باشد انجام دهم. من همچنین علاقه دارم با استفاده از درس‌هایی که در کسب‌وکار بلندمدت خود آموخته‌ام، از شرکت‌ها، موسسات و سازمان‌های دیگر پشتیبانی کنم. در طول سال‌ها بسیاری از افراد از من درخواست حمایت کرده‌اند ولی وقت انجام آن را نداشتم. از نظر من منشا شادابی و نشاط، یادگیری مداوم است.

من در یک مکان مستقر نخواهم شد. به سرتاسر جهان سفر خواهم کرد. من نمی‌توانم تصور کنم که تمام وقتم را تنها در یک کشور سپری کنم. هنگامی که در سفر هستم احساس راحتی می‌کنم. من همچنان به جهانی‌شدن اعتقاد دارم و مزیت‌های آن را به دیگران منتقل می‌کنم.

در آینده هر کجا که باشم می‌دانم که بارها به ژاپن باز خواهم گشت و حتی بیشتر به آن فکر می‌کنم. این کشور شگفت‌انگیز باعث شکل‌گیری شخصیت من شده است؛ ژاپن بخشی از هویت من است. چیزهایی که در ژاپن آموختم آنقدر زیاد هستند که قابل سنجش نیستند.

می‌خواهم با سپاسگزاری از کشور ژاپن سخنم را به پایان برسانم. از وقتی‌که من به این کشور آمدم ۱۸ سال گذشته است و هرگز نمی‌توانم به طور کامل از مردم ژاپن به خاطر استقبالی که از من کردند و محبتی که در حق من روا داشتند قدردانی کنم. مردمی که در این کشور آنها را ملاقات کردم و شرکتی که مسئولیت رهبری آن را به من واگذار کردند، تاثیر ماندگاری در من گذاشته است. از شما به خاطر این فرصتی که در اختیار من قرار دادید تا سرگذشت خود را در میان بگذارم سپاسگزارم.